Kortárs Táncszínházi Egyesület

Semmiből nem lesz valami.
Annak van jövője, aminek van múltja.

TÖRTÉNETI ÖSSZEFOGLALÓ

Az alábbi Angelus Iván által készített tényösszefoglalás-kísérlet, történeti narratíva célja, egyrészt, hogy inspirálja a tánctörténészeket, az itt leírtak kiegészítésére, pontosítására, másrészt a Kortárs Táncszínházi Egyesület 1989-től máig ívelő korszakainak bemutatása és 2025-ig számítva 36 éves kontinuitásának prezentálása:

Az Egyesület a rendszerváltás pillanatában alakult. Amikor Galambos Tibor a Fészek Klubban feloszlatta a Magyar Táncművészek Szövetségét és a balett és a néptánc tagozatok mellett az 1986-ban létrejött “Moderntánc szekció” utódaként a jelenlevők azon melegében megalakították e néven önálló egyesületüket. A Magyar Táncművészek Szövetsége hamarosan újjáalakult mint az önálló szervezetek “ernyőszervezete” majd 2005 után ismét egyeduralkodóvá vált a táncművészet legfelsőbb képviselőjeként, Dózsa György a balett, Novák Ferenc a néptánc Bozsik Yvette (elvben) “modern tánc” világát képviselte.

Az önszerveződés elősegítése mellett az Egyesület fontos szerepet játszott a balett és néptánc, a közművelődés illetve a kőszínházi és kommersz kultúrán kívülálló tánc törekvések jogi és finanszírozási rendszerének kialakításában, az érdekvédelemben. A legfontosabb eredmények voltak, hogy az egyesület hozzájárult az alábbi tánc-kulturális jelenségek létrejöttéhez, működéséhez:

  • KTE iroda az (akkor még Lágymányosi Közösségi ház néven működő, ma) MU színház néven ismert “kultúrházban”
  • Kortárs Csíra (önálló periodika)
  • I. és II. táncszínházi szemle
  • közös világítástechnika (az Artus vállalta “az üzemeltetést”, ma is ott van)
  • a táncszínházi kultúra hazai és külföldi népszerűsítése
  • közreműködés a fővárosi, és állami támogatási rendszerek kialakításában, illetve a tagság érdekképviselete (Fővárosi Önkormányzat Színházi Bizottsága (x-x), Fülöp Viktor ösztöndíj (x-), NKA (1993- ) tánckollégium, Minisztériumi táncosztály, Diáksziget Táncsátor (1994, 1995, 1996-tól az Artus szervezte), Táncművészeti Kerekasztal (2004), TAO támogatási rendszer,

A tagság heterogenitása, egyenetlen színvonala, a közös és egyéni érdekek ütközése, a különutas érdekérvényesítő törekvések  szétfeszítették az Egyesület hatékony működését és az alapító nemzedék utáni időszakban az Egyesület kiüresedett és a tagok átszivárogtak a nagyobb hatékonysággal kecsegtető, a független színházi kultúrával együttműködő civil szervezetekbe:

Alternatív Színházak Szövetsége 1993-tól (RS9 körül: Lábán Kati, Jordán Tamás, Fodor Tamás, …)
Alternatív és Független Színházak Szövetsége (1994?-től) Szögi Csaba, Hudi László
Schilling Árpád ?-?
Gulyás Márton ?-?
Független Előadóművészek Szövetsége (többnyire Nagy Zoltán, Imely Zoltán, … által fémjelzett szervezet)

 

DOKUMENTUMOK

2021_OBHGEPI_PK_742_18045329143_KORTÁRS_TÁNCSZINHÁZI_EGYESÜLET_624488705715400 2022_OBHGEPI_PK_842_18045329143_KORTÁRS_TÁNCSZINHÁZI_EGYESÜLET_1856452372070800 2023_OBHGEPI_PK_942_1804532 9143_KORTÁRS_TÁNCSZINHÁZI_EGYESÜLET_1453405390636200_418449750911 KTE_közzététel_2024