CIRKUSZMŰVÉSZET TANÁRI MESTERSZAK
cirkuszművésztanár mesterszak
szakfelelős: Fekete Péter
Budapest Kortárstánc Főiskola
(Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)
Pedagógia Tanszék
készítette: dr. Angelus Iván PhD, rektor, pedagógia tanszékvezető
szakindítási akkreditációs beadvány melléklet
A munkáját hamarosan Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola néven folytató iskolában kibontakozó hiánypótló, innovatív képzési rendszer integráns része a cirkuszművésztanár képzés, mely – a jogszabályban rögzített – képzési és kimeneti követelmények (KKK) teljesítése útján készít fel a cirkusz különböző területein folytatott pedagógiai munkára. A jogszabály rögzíti a képzés céljait és – igen bölcsen – a képzést végző műhelyre, iskolára bízza, hogy – a szakterületi sajátosságoknak is megfelelően – hogyan éri el ezeket a célokat.
A tanári mesterképzés 2024. februári, keresztféléves indítását tervezzük.
munkaerőpiac
Történelmi adósságának tesz eleget a magyar felsőoktatás cirkuszművészet tanár képzés beindításával, hiszen az alábbi területeket ellátó, az alábbi munkahelyek munkaerőigényét kielégítő képzés eddig nem létezett.
Iskolarendszerű képzési formák
Alapfokú Művészeti Iskola
Középiskola
Felsőoktatás
Állami iskolarendszeren kívüli képzési formák
Színházi nevelés
Cirkuszpedagógia
Amatőr mozgalom
Alkalmi cirkuszprojektek
Művészi munka
Hivatásos együttesek
Hivatásos projektek (cirkusz, színház, film, fesztivál, gála, …
a képzés rendszere
A mozgásalapú előadóművészetek – így a cirkuszművészet rendkívül szerteágazó zsánereinek – biztonságos, emberi, művészi, társadalmi és adott esetben üzleti szempontoknak egyaránt megfelelő – képzése speciális módszereket igényel, így kézenfekvő, hogy maga a tanárképzés e módszerekkel összhangban történjen.
a képzés alapjai, központi elemei
integrált gyakorlat és elmélet
A cirkuszművészeti munka gyakorlati és elméleti alapokra épül, mely gyakorlat és elmélet soha nem válik külön. Ugyanígy a cirkuszművészeti tanárképzésben sem válhat külön gyakorlat és elmélet. A cirkuszművészet központi eleme a kockázat. Ezt csak biztonságos körülmények között lehet fenntartható módon létrehozni, és újrateremteni akár naponta többször is a porondon, ha a cirkuszművész munka közben “soha egy pillanatra sem gondolkodik el”.
‘A kockázat a gyakorlat és elmélet organikus összeolvadása a porondon, a jelen intenzív pillanatában.’
Ezt a célt legjobban az integrált gyakorlat és elmélet alapú képzés szolgálja, ahol minden információ és tudás a képesség és készség szintjén épül a cirkuszművész személyiségébe. Ezt mechanikus gyakorlás (idomítás) útján is el lehet érni, azonban a mai cirkuszművészet egyetlen ága sem – sem a tradicionális, sem a kortárs cirkusz – nem dolgozik ma már munkájukat mechanikusan végző, önromboló módon dolgozó “cirkuszművészeti betanított vagy segéd munkásokkal”. Egy fenntartható életpálya csakis az organikus és transzferálható tudás alapjaira épülhet. A cirkuszművészet által a közönségre, a társadalomra gyakorolt hatás központi értékei – a bizalom, a szolidaritás, a precizitás, a személyesség, egyén és csoport összhangja, a maximalizmus csakis ilyen képzést nyújtó pedagógusok munkája alapján jelenhet meg. Nem lehet ez másképp a pedagógusok képzésében sem.
projekt szemlélet
A pedagógiai munkához szükséges tudást – ismereteket, képességeket, készségeket, attitűdöket -, az adott tudásanyag természetének legmegfelelőbb formában szerezzük meg: ezek alapegysége a korszerű pedagógiai irányzatokkal és a cirkuszművészet természetes szerveződési formáival összhangban a projekt. A projekt lényege, hogy annak központjában a maga a hallgató, a diák, a tanárjelölt áll, a tanár, az iskola, a társak “csak” vezetik, segítik a projektbe szervezett tanulási folyamatot. A projektek tematikáját a képzés programja határozza meg, de a megvalósításban széles teret ad, sőt fejleszti és megköveteli a tanárjelölt kreativitását.
‘A jellemzően néhány hetes projektek mellett egyszeri vagy rövidebb események-et és hosszabb kurzusok-at tartalmaz a program.’
Az egy-két találkozásra korlátozott események során vendégekkel találkozhatnak a tanárjelöltek, a kurzusok a több perióduson, akár egész féléve(ke)n átívelő tanulmányi munkának adnak keretet.
egyéni/csoportmunka
A képzés az adott témának legmegfelelőbb csoportszervezési formákban történik
– egyéni,
– kiscsoport (team) (2-4 fő),
– kerekasztal (8-16 fő),
– nagycsoport (több különböző hallgatói csoportot – évfolyamot, zsáner csoportot, különböző munkarendben dolgozó csoportot – összefogó forma)
képzési időszakok
A tanárszakok keresztféléves – 2024. márciusra tervezett – indítására is tekintettel a képzés az alább időszakokra tagolódik:
I. szemeszter
1. március – április
2. május – június
3. július – augusztus
II. szemeszter
4. szeptember – október
5. november – december
6. január – február
III. szemeszter
7. március – április
8. május – június
9. július – augusztus
IV. szemeszter
10. szeptember – október
11. november – december
12. január – február
projekt, esemény, kurzus
Minden periódusban több projekt valósítható meg. Ezekhez járulnak a hosszabb időszakokat átívelő kurzusok és az alkalmi jellegű események. A konkrét programterv elkészítése a szakfelelős feladata a pedagógia tanszék vezetőjének támogatásával, a felvételi meghirdetése előtt. Annak véglegesítése a felvett hallgatók és az aktuális lehetőségek ismeretében történik úgy, hogy programelemek ne sérüljenek és ne kerüljenek ki a programból, de formájuk tartalmuk, időpontjuk alkalmazkodjon az adottságokhoz.
A projektekről a tanárjelöltek projekt űrlapot készítenek, mely tartalmazza a projekt minden adatát a tervezéstől a projektmunka elfogadásáig.
Az eseményekre egyedi tartalmú meghívó készül és a meghívóra adott tartalmas választ konvertálja a tanulmányi osztály – megfelelő szakmai segítség bevonásával – kreditté.
A kurzusok teljesítése a munkanapló tartalmas feltöltése és igazolása által válik ellenőrizhetővé és alakítható kreditté.
A szakfelelős – a szaktanár, az évfolyamvezető és a tanulmányi osztály bevonásával és a rektor engedélyével – indokolt esetben egyéni munkarendet alakít ki.
egy projekt fázisai
tanári feladat-megfogalmazás
közös értelmezés, alternatívák vázolása
projekt terv készítése a tanárjelölt által
projekt jóváhagyás
csoportalkotás
csoportalkotás jóváhagyása
projektmunka
időközi konzultáció, ellenőrzés
projektmunka
projektbemutató
közös elemzés – erősségek, gyengék, további feladatok megfogalmazása
egyéni, csoportos és tanári összegzés
tanár igazolása a projekt elvégzéséről vagy fejlesztés kérése, vagy a projekt feladat ismétlése
program
4 féléves, 120 kredites, keresztféléves program terv
A szakpedagógiai tanárképzési tapasztatokra épülő és a jogszabályi kereteknek is tökéletesen megfelelő részletes program tervezet megtekinthető táblázatos formában is. A táblázat szemeszterekre, és periódusokra lebontva mutatja a tanári felkészítés modul (70 kredit), a cirkuszművészet modul (50 kredit) ismeretköreit, az ismeretkör felelősöket, az egyes projekteket, eseményeket és kurzusokat az óraadó mester, a tanár által vezetett és önálló munkaórák és hozzárendelt kreditek feltüntetésével, valamint a a szakmódszertan (legalább 12 kredit), a tanítási gyakorlat (legalább 20 kredit), a szabadon választott programelemek (minimum 6 kredit) a szakdolgozat (pontosan 5 kredit) programban elfoglalt, törvényben leírt belső arányainak való megfelelést. A program a keretek változtatása nélkül lehetőséget ad az indítás körülményeire, a jelentkezőkre érzékenyen reagáló finomhangolásnak és a rendszeres minőségbiztosításon alapuló folyamatos megújulásnak.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
t a n á r i f e l k é s z í t é s m o d u l
mozgásalapú előadóművészetek tanításának
pszichológiai
alapjai ismeretkör
felelős: dr. Sipeki Irén
az ember – a tanuló a művész a közönség a pedagógus – a fejlődés lélektan tükrében 1/1
1. periódus
projekt
Mérei Zsuzsa
az ember – a tanuló a művész a közönség a pedagógus – a személyiség lélektan tükrében 1/1
2. periódus
projekt
Mérei Zsuzsa
“egymás tanítása” – tanítás/tanulás megfigyelés és elemzés – csoportdinamikai szempontból 1/2
4. periódus
projekt
Mérei Zsuzsa
“egymás tanítása” – tanítás/tanulás megfigyelés és elemzés – csoportdinamikai szempontból 2/2
5. periódus
projekt
dr. Sipeki Irén
óramegfigyelés – a személyiség fejlesztésének szempontjából 1/4
1. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
óramegfigyelés – a személyiség fejlesztésének szempontjából 2/4
2. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
óramegfigyelés – a személyiség fejlesztésének szempontjából 3/4
4. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
óramegfigyelés – a személyiség fejlesztésének szempontjából 4/4
5. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
találkozás pszichológusokkal 1/3
2. periódus
esemény
vendég előadó
találkozás pszichológusokkal 2/3
4. periódus
esemény
vendég előadó
találkozás pszichológusokkal 3/3
5. periódus
esemény
vendég előadó
mozgásalapú előadóművészetek tanításának
pedagógiai
alapjai ismeretkör
felelős: dr. Angelus Iván
élő pedagógiai rendszerek – eredetük alkalmazási területeik a tanárjelöltek saját pedagógiai élményeinek és más pedagógiai iskolák tapasztalatainak rendszerezése és feldolgozása – neveléstörténeti szemszögből 1/3
1. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
élő pedagógiai rendszerek – eredetük alkalmazási területeik a tanárjelöltek saját pedagógiai élményeinek és más pedagógiai iskolák tapasztalatainak rendszerezése és feldolgozása – neveléstörténeti szemszögből 2/3
2. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
élő pedagógiai rendszerek – eredetük alkalmazási területeik a tanárjelöltek saját pedagógiai élményeinek és más pedagógiai iskolák tapasztalatainak rendszerezése és feldolgozása – neveléstörténeti szemszögből 3/3
4. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
a tanulás és a tanítás alapjai és módszerei – művészképzési szakmatanulási tapasztalatok és elemzésük 1/2
1. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
a tanulás és a tanítás alapjai és módszerei projekt – művészképzési szakmatanulási tapasztalatok és elemzésük 2/2
6. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
a mozgástanulás általános alapjai – motor learning 1/4
2. periódus
projekt
Rózsavölgyi Zsuzsa
a mozgástanulás általános alapjai – motor learning 2/4
4. periódus
projekt
Rózsavölgyi Zsuzsa
a mozgástanulás általános alapjai – motor learning 3/4
5. periódus
projekt
Rózsavölgyi Zsuzsa
a mozgástanulás általános alapjai – motor learning 4/4
6. periódus
projekt
Rózsavölgyi Zsuzsa
“egymás tanítása” – tanítás/tanulás megfigyelés és elemzés – cirkuszművészeti szempontból projekt 1/2
7. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
“egymás tanítása” – tanítás/tanulás megfigyelés és elemzés – cirkuszművészeti szempontból projekt 2/2
8. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
találkozás pedagógusokkal 1/3
1. periódus
esemény
dr. K. Nagy Emese
találkozás pedagógusokkal 2/3
2. periódus
esemény
meghívott vendég
találkozás pedagógusokkal 3/3
4. periódus
esemény
dr. Stéger Csilla
a cirkuszművészet gyakorlásának és tanításának cirkusz-szakmai alapjai és módszerei
ismeretkör
felelős: dr. Angelus Iván
biztonság – cirkuszhelyszínek (állandó és vándorcirkuszok, próbahelyek látogatása) a helyi műszaki vezető (porondmester) és a szakfelelős vezetésével 1/1
1. periódus
projekt
Graeser József
óramegfigyelés – zsáner tanulás/tanítás szituációk megfigyelése és feldolgozása cirkuszművészet tanítás módszertani szempontból 1/5
1. periódus
projekt
zsáner mester
óramegfigyelés – zsáner tanulás/tanítás szituációk megfigyelése és feldolgozása cirkuszművészet tanítás módszertani szempontból 2/5
2. periódus
projekt
zsáner mester
óramegfigyelés – zsáner tanulás/tanítás szituációk megfigyelése és feldolgozása cirkuszművészet tanítás módszertani szempontból 3/5
3. periódus
projekt
zsáner mester
óramegfigyelés – zsáner tanulás/tanítás szituációk megfigyelése és feldolgozása cirkuszművészet tanítás módszertani szempontból 4/5
5. periódus
projekt
zsáner mester
óramegfigyelés – zsáner tanulás/tanítás szituációk megfigyelése és feldolgozása cirkuszművészet tanítás módszertani szempontból 5/5
6. periódus
projekt
zsáner mester
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a funkcionális anatómia tükrében 1/2
5. periódus
projekt
Hatala Boglárka
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a funkcionális anatómia tükrében 2/2
6. periódus
projekt
Hatala Boglárka
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a baleset megelőzés tükrében 1/2
7. periódus
projekt
dr. Toman József
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a baleset megelőzés tükrében 2/2
8. periódus
projekt
dr. Toman József
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a táplálkozástudomány tükrében 1/2
7. periódus
projekt
dr. Boros Szilvia
a cirkuszművész teste a cirkuszművészet zsánereiben – a táplálkozástudomány tükrében 2/2
8. periódus
projekt
dr. Boros Szilvia
rekvizitek a cirkuszművészetben 1/2
1. periódus
projekt
Graeser József
rekvizitek a cirkuszművészetben 2/2
2. periódus
projekt
Graeser József
tanítási gyakorlat és portfólió
készítés
tanítási gyakorlat 1/6
3. periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat 2/6
7. periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat 3/6
8. periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat 4/6
9. nyári periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat és portfólió készítés 5/6
10. periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat és portfólió készítés 6/6
11. periódus
projekt
helyi vezető mester
tanítási gyakorlat és portfólió készítés 7/6
12. periódus
projekt
helyi vezető mester
szakdolgozat
felelős: dr. Angelus Iván
szakdolgozat készítés 1/5
7. periódus
projekt
Péter Petra
szakdolgozat készítés 2/5
8. periódus
projekt
Péter Petra
szakdolgozat készítés 3/5
9. periódus
projekt
Péter Petra
szakdolgozat készítés 4/5
10. periódus
projekt
Péter Petra
szakdolgozat készítés 5/5
11. periódus
projekt
Péter Petra
szabadon választott
tartalmak
szabadon választott projekt 1/12
1. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 2/12
2. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 3/12
3. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 4/12
4. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 5/12
5. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 6/12
6. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 7/12
7. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 8/12
8. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 9/12
9. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 10/12
10. periódus
választott mester
c i r k u s z m ű v é s z e t m o d u l
szabadon választott tartalmak
szabadon választott projekt 11/12
11. periódus
választott mester
szabadon választott projekt 12/12
12. periódus
választott mester
integrált élményközpontú cirkuszművészet gyakorlat és elmélet I.
ismeretkör
felelős: Fekete Péter
talaj akrobatika 1/1
1. periódus
projekt
Hajagos László
gumiasztal 1/1
2. periódus
projekt
Ott Olivér
felelős állattartás 1/1
4. periódus
projekt
Pápai Kíra, Petró Eszter, Páska Ildikó
ügyesség 1/1
5. periódus
projekt
egyensúly 1/1
6. periódus
projekt
Losonczi Györgyné
bűvész, a közönség figyelmének fókuszálása és elterelése 1/1
7. periódus
projekt
Fekete Péter
függő akrobatika 1/1
8. periódus
projekt
Nikolas Pulka
bohóc 1/1
10. periódus
projekt
Greifenstein János
crossover 1/1
11. periódus
projekt
Fekete Péter
integrált élményközpontú cirkuszművészet gyakorlat és elmélet II.
ismeretkör
felelős: Fekete Péter
főzsáner 1/12
1. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 2/12
2. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 3/12
3. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 4/12
4. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 5/12
5. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 6/12
6. periódus
kurzus
zsáner mester
integrált élményközpontú cirkuszművészet gyakorlat és elmélet III.
ismeretkör
felelős: Fekete Péter
főzsáner 7/12
7. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 8/12
8. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 9/12
9. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 10/12
10. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 11/12
11. periódus
kurzus
zsáner mester
főzsáner 12/12
12. periódus
kurzus
zsáner mester
találkozás cirkuszművészekkel 1/3
5. periódus
esemény
vendég előadó
találkozás cirkuszművészekkel 2/3
6. periódus
esemény
vendég előadó
találkozás cirkuszművészekkel 3/3
7. periódus
esemény
vendég előadó
társadalmi kompetenciák
ismeretkör
felelős: Szamosi Szabolcs
társadalmi kompetenciák 1/9 – kommunikáció az iskolában és a cirkuszban
1. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
társadalmi kompetenciák 2/9 – média és informatika ismeretek és gyakorlat
2. periódus
projekt
Fekete Péter
társadalmi kompetenciák 3/9 – terepgyakorlat
3. periódus
projekt
Szamosi Szabolcs
társadalmi kompetenciák 4/9 – cirkusz/kultúra/művészet/társadalom
4. periódus
projekt
dr. Borsós Bea
társadalmi kompetenciák 5/9 – esélyegyenlőség
5. periódus
projekt
Fekete Péter
társadalmi kompetenciák 6/9 – kulturális vállalkozási ismeretek és gyakorlat
6. periódus
projekt
dr. Bába Szilvia
társadalmi kompetenciák 7/9 – terepgyakorlat
7. periódus)
projekt
Szamosi Szabolcs
társadalmi kompetenciák 8/9 – iskola és társadalom
11. periódus
Reidl Kamilla
társadalmi kompetenciák 9/9 – prezentáció, érvelés, retorika
12. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás
ismeretkör
felelős: dr. Angelus Iván
kreativitás 1/8
1. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás 2/8
2. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás 3/8
3. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás 4/8
4. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás 5/8
5. periódus
projekt
dr. Angelus Iván
kreativitás 6/8
8. periódus
projekt
dr. Angelus Iván